Nieuw treinstation Gouda-Zuidplas is technisch haalbaar

ongeveer 2 maanden geleden gepubliceerd

Er wordt gekeken naar de mogelijkheid van een nieuw treinstation ‘Gouda-Zuidplas’ op de spoorlijn Rotterdam-Gouda. Uit recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Gouda, Zuidplas en de Regio Midden-Holland, blijkt dat het een haalbaar project is voor de toekomst.

Locatie en voordelen

Het nieuwe station zou zich bevinden in de driehoek van Moordrecht, het Middengebied (Vijfde dorp) en Westergouwe. Volgens het onderzoek, uitgevoerd door gespecialiseerde bureaus Decisio en SMA und Partner, zou een treinstation op deze locatie aanzienlijke voordelen bieden.

Bewoners zouden bijvoorbeeld profiteren van reistijdwinst en minder verkeersdruk op wegen. Deze voordelen zouden nog verder toenemen als het station gecombineerd wordt met een snelle buslijn tussen het Middengebied (Zuidplas) en Lansingerland-Zoetermeer. Dit zou een verbinding met de trein naar Den Haag en de RandstadRail mogelijk maken.

Frequente treinverbinding

Het doel is dat er op middellange termijn (2030-2035) 2 keer per uur een trein kan rijden. Dit zou kunnen zonder extra dure ingrepen zoals een spoorverdubbeling. Op lange termijn (2035-2040) zou de frequentie kunnen oplopen naar 4 treinen per uur. Deze zouden zowel op het nieuwe station als op station Nieuwerkerk aan den IJssel stoppen.

Toekomstige ontwikkelingen

De geplande grootschalige woningbouw in Zuidplas en Gouda maakt het nieuwe station extra relevant. Met de komst van 12.000 woningen in Gouda en Zuidplas en direct nabij Moordrecht, zou het station straks in de mobiliteitsbehoefte van bestaande en circa 35.000 nieuwe inwoners in het hart van de provincie kunnen voorzien.

Voor de realisatie van het station is de komende jaren vervolgonderzoek nodig. Daarnaast moeten gezamenlijke inspanningen worden geleverd om het station op de lijst van infrastructuurprojecten van het Rijk te krijgen.